To już oficjalne! Wyremontują linię Kokoszki – Kartuzy

0
Fot. PKM

Wszystko wskazuje na to, że PKP PLK wyremontuje linię kolejową Gdańsk Kokoszki – Kartuzy. Jak informuje trójmiejski oddział gazety Wyborczej, prace zakończyć się mają już na początku 2020 roku. To bardzo dobra wiadomość dla podróżujących pociągami.

Już w czerwcu pojawiły się pierwsze informacje mówiące o tym, że spółka PKP PLK bardzo poważnie zastanawia się nad wcieleniem w życie planu modernizacji linii Gdańsk Kokoszki – Kartuzy przez Starą Piłę. Konieczne było jednak przeprowadzenie analizy całego przedsięwzięcia. Ta wypadła korzystanie, o czym poinformował Ireneusz Merchel – prezes PKP PLK, podczas ostatniego posiedzenia sejmowej komisji ds. infrastruktury.

Państwowa spółka przeprowadzi modernizację na odcinku do Gdańska Kokoszek. Natomiast za prace od Kokoszek do Gdańska Kiełpinka odpowiadać ma Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.

Jak zapowiada prezes Ireneusz Merchel, PKP PLK już rozpoczęło wykonywanie wewnętrznej dokumentacji tak, aby roboty torowe rozpocząć na początku przyszłego roku. Zgodnie z zapowiedziami, tzw. kartuski bajpas ma zostać ukończony przed rozpoczęciem elektryfikacji linii 201, czyli najpóźniej na początku 2020 roku.

Happening z maja przyniósł efekty!

Przypomnijmy, że w maju z inicjatywy Samorządu Województwa Pomorskiego, Pomorskiej Kolei Metropolitalnej SA i „Gazety Wyborczej Trójmiasto” odbył się przejazd pociągiem specjalnym na trasie Gdańsk Kokoszki – Kartuzy, zorganizowany w ramach samorządowej inicjatywy na rzecz reaktywacji przewozów pasażerskich na liniach kolejowych nr 234 i 229.
W wydarzeniu tym wzięli udział samorządowcy z miast i gmin leżących wzdłuż tej trasy, parlamentarzyści, lokalni aktywiści oraz miłośnicy kolei i przedstawiciele mediów. Happening miał przyczynić się do reaktywacji kolei kokoszkowskiej – jedynej szansy na zachowanie połączenia kolejowego Trójmiasta z Kaszubami. Tak też się stało.

Uczestnicy mieli okazję nie tylko za darmo przejechać się pociągiem PKM, ale także podziwiać niewiarygodne widoki. Kolej kokoszkowska przebiega bowiem przez wyjątkowo malownicze tereny, wśród których najpiękniejszym bez wątpienia jest most kolejowy nad Radunią w Rutkach. Przejazd zakończył się w Kartuzach pamiątkowym zdjęciem oraz podpisaniem listu intencyjnego w sprawie linii kolejowej z Kokoszek przez Żukowo do Kartuz.

– Chcę państwu podziękować za obecność, ponieważ potrzebujemy takiej akceptacji społecznej dla tej idei. Państwa obecność jest dobitnym dowodem, że warto zrewitalizować odcinek z Kokoszek, Starej Piły w kierunku Kartuz. Ma on sens nie tylko turystyczny, gdyby ktoś chciał sprowadzić go do poziomu atrakcji turystycznej, ale jest istotny także ze względu na procesy urbanizacyjne, które dzieją się na tej trasie – mówił wówczas Mieczysław Struk, marszałek województwa.

Zaznaczył również, że ta trasa kolejowa potrzebna jest nie tylko ze względu na planowaną inwestycję na linii kolejowej między Kościerzyną a Gdynią, ale przede wszystkim, dlatego że intencją jest uruchomienie ruchu pociągów pasażerskich z Sierakowic przez Kartuzy do Kokoszek.

– Mówimy o trzech milionach przewiezionych pasażerów. Tego potencjału nie możemy zmarnować. Mówimy o pasażerach z Kartuz i Kościerzyny jeżdżących przez Żukowo. Kiedyś przewoziliśmy 40 tys. pasażerów z Kościerzyny do Gdyni i wszyscy mówili, że był to sufit przewozowy. Dziś przewozimy na tej trasie miesięcznie 64 tysiące osób. To dowód na to, że warto tę inicjatywę krzewić i mamy nadzieję, że ona się uda – dodał marszałek Ryszard Świlski.

Fot. PKM

Elektryfikacja rozpocznie się w 2020 roku

Wielokrotnie na naszych łamach pisaliśmy o zapowiadanej historycznej modernizacji linii kolejowej Kościerzyna – Gdynia. Prace mają się rozpocząć wiosną 2020 roku i bez wątpienia cieszą, bo przyczynią się nie tylko do poprawy bezpieczeństwa, ale przede wszystkim zwiększą szybkość podróżowania koleją.

Całe przedsięwzięcie wiązać się będzie z odcięciem Kartuz i pozostałych kaszubskich miejscowości od kolei na co najmniej 2,5 roku, czyli okresu trwania robót. W praktyce oznaczałoby to przesiadkę 70 tysięcy pasażerów kolei z Kartuz i kolejnych 40 tysięcy z Kościerzyny do zastępczych środków komunikacji, przede wszystkim autobusów i samochodów. To nie tylko ogromne utrudnienie dla pasażerów, ale przede wszystkim zrujnowanie budowanego przez kilka lat potencjału Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która połączyła Kaszuby z Trójmiastem.

PKP PLK zapowiada, że prace modernizacyjne na odcinku Gdynia – Kościerzyna rozpoczną się wiosną 2020 r. i potrwają co najmniej do końca 2022, czyli minimum 2,5 roku.
Dzięki modernizacji tej linii kolejowej pociągi będą mogły jeździć nawet 140 km/h, powstać ma także drugi tor.

Dodaj komentarz

avatar
1500